Przed zakupem kota

Jaki drapak wybrać?

Kiedy w grudniu miała przyjechać do nas Diana, zadałam sobie i innym to pytanie. Wiele osób od razu doradzało mi zakup raz a porządnie. Czasami łatwiej jednak powiedzieć, niż zrobić. Niestety nie miałam funduszy, by od razu kupić porządny drapak na lata, dlatego kupiłam coś taniego i jak się okazało nie była to najlepsza decyzja.

a
Stary kontra nowy drapak

 

Podstawową sprawą, na jaką musimy zwrócić uwagę przy wyborze darapaka, to jego stabilność. Powinien on mieć sporą podstawę, która zapewni stabilność. Z drapaka, który rusza się we wszystkie strony, nasz kot prawdopodobnie nie będzie chciał korzystać. Nie będę już wspominać o kwestiach bezpieczeństwa- jakby mogło się skończyć, gdyby drapak kota przygniótł.

Drugim kryterium jest długość i średnica słupów do drapania. Dla kotów dużych ras, takich jak ragdolle przynajmniej 1 słup powinien mieć 100 cm długości nie przerwanej żadnymi akcesoriami, tak by kot mógł się na nim swobodnie wyciągnąć oraz wspinać po nim. Co do średnicy słupa, to minimum z minimum to 12 cm. Słup w naszym starym drapaku miał zaledwie 9 cm, co poskutkowało tym, że po kilku miesiącach użytkowania wyglądał jak sierota. Obecnie słupy mają po 14 cm średnicy. Są naprawdę masywne i porządne.

Wszelkie inne udogodnienia to tak naprawdę nasze widzimisię i znajomość tego, co nasz

DSC04533.JPG
Na hamaku

 

kot lubi. Na nowy drapak wybrałam model z firmy Rufi, który to drapak jest dość spory, ale zrobiłam to z zamysłem, ponieważ w planach jest drugi ragdoll, więc ten model będzie wystarczający dla dwóch. Wybrałam rozetę zamontowaną na górze, wielkości na dwa koty oraz sztywny hamak, ponieważ słyszałam, że koty lubią z niego korzystać, co ma faktycznie odbicie w rzeczywistości i Diana lubi tam drzemać, choć i tak rozeta jest oblegana cały czas. Rynna to najmniej uczęszczany element drapaka, ale i tu zdarza się jej siedzieć.

Materiał obicia można sobie dowolnie wybrać. Ja wybrałam wzmocniony sztruks „S”, ktory wg hodowców i posiadaczy drapaka starcza na lata i wygląda tak samo jak na początku. Plusem materiałów jest to, ze większość z nich można zdjąć i wyprać.

Pamiętajcie, by wybierając drapak sugerować się kolorem futra kota 😀 Poprzedni drapak był z brązowym legowiskiem- biała sierść Diany go oblepiała i ciągle wyglądał na brudny. Nowy wybrałam kolor beżowy- choć futro leży na nim tak samo, jak na tamtym, to chociaż tego nie widać. Oczywiście nie zwalnia to ze sprzątania 🙂

Polecam więc odkładać pieniądze i kupić od razu coś dobrego, bo nie raz słyszałam, że koty w drapak nie chcą drapać, ale często to wina małej ich stabilności, zbyt cienkich słupów itp.

Koszty Rufiego zaczynają się od ok 200 zł za podstawowy słup, który można potem

DSC04526.JPG
W rozecie 🙂

rozbudowywać, a kończą w okolicach 3000 zł. Model, który zafundowaliśmy Dianie kosztował nas około 1100 zł.

Inną polecaną przez kociarzy firmą są drapaki firmy Cotec. Są one równie trwałe i równie dobrze wykonane. Ich ceny wahają się mniej więcej w tych samych granicach. Różnią się designem i tak naprawdę to od tego zależy w większości wypadków, którą firmę wybierzemy.

My z wyboru jesteśmy bardzo zadowoleni. Drapak zdobi, a nie szpeci no i kot chętnie drapie w słupy, wspina się po nich, skacze po drapaku i widać, że jest szczęśliwy 🙂

3 thoughts on “Jaki drapak wybrać?

  1. Witam, zastanawiam się nad podobnym modelem Rufiego, który Pani opisuje, czy koty u Pani nadal najmniejszą chęcią darzą rynnę? Zastanawiam się, czy nie zamienić jej na hamak pojedynczy… Byłabym wdzięczna za odpowiedź 🙂

    Lubię to

Skomentuj

