Higiena

Jak wyczyścić kotu uszy?

Koty są różne. Jednym uszy się brudzą częściej, innym rzadziej. Albo inaczej: jedne potrafią zadbać o swoją higienę lepiej, inne nieco… gorzej. I czasami trzeba im pomóc.

Kocich uszu nie należy czyścić ot tak, profilaktycznie. Im częściej bowiem czyścimy uszy, tym większy problem będziemy mieli, ponieważ wydzielina w uszach będzie produkowana ze zdwojoną siłą.

Dlaczego więc zaczęłam pomagać kotu w tej czynności?

39219Gdy Diana była mała, zauważyłam, że bardzo intensywnie drapie się po uszach. Trzepała także główką we wszystkie strony. Przestraszyłam się, że może przyniosłam do domu na butach świerzb, albo inne ustrojstwo i pojechałam z nią do weterynarza. Mam szczęście, że weterynarza mam naprawdę super. Pobrał on wymaz z ucha, zbadał, stwierdził, że nie ma bakterii, grzybów itp., była jedynie wydzielina, która musiała kota dość mocno denerwować, że aż tak się drapał. Uszy zostały wyczyszczone, a ja przeszkolona co do tego jak to robić. Od tego czas czyściłam uszy może ze 2 razy, mniej więcej co 2-3 miesiące.

Jak to zrobić?

Przede wszystkim nie kombinujcie z patyczkami do uszu! Kot ma bardzo wrażliwy kanał słuchowy, w każdej chwili może nam się ruszyć i patyczek wejdzie zbyt głęboko w ucho, uszkadzając naszemu pupilowi słuch!

Najlepszym rozwiązaniem jest zakupienie specjalnego płynu do czyszczenia uszu u kotów. Płynów takich jest całe mnóstwo na naszym rynku. Ceny kształtują się różnie, od bodajże 10 zł za buteleczkę 50 ml do nawet 40 zł. Ja wybrałam najtańszy, z firmy Trixie. Nie dlatego, żebym oszczędzała na swoim kocie, ale po zrobieniu szczegółowego reaserchu w necie, wyszło, że te płyny poza nazwą i cenę niczym się nie różnią, więc po co przepłacać?

Gdy już mamy płyn, wkraplamy 2-3 kropelki do kociego ucha, masujemy uszko u nasady i nadmiar płynu odsączamy w wacik kosmetyczny. To cała skomplikowana procedura. Prawdopodobnie kot jeszcze przez jakiś czas (1-2 godziny), będzie potrząsał głową, próbując pozbyć się płynu z ucha.

Metoda ta jest u nas skuteczna, sprawdza się i daje długotrwałe efekty.

Skomentuj

